Навчальні програми

Програми за якими працюватимуть в НУШ

у 2021-2022 н.р. навчальному році

НУШ«Нова українська школа» – це програма реформування середньої освіти, починаючи з молодших класів. Вона передбачає, що діти вчаться через практичні дії, а не теорію, і розвивають навички замість того, щоб заучувати інформацію. Також реформа передбачає зміни в порядку зарахування дітей, співпраці між вчителями і батьками, оновлення матеріально-технічної бази шкіл.

НУШ-це типова навчальна програма для початкової школи, яка затверджені Колегією Міністерства освіти і науки 22 лютого 2018 року інтегрований курс дозволяє розглядати одне поняття з точки зору семи навчальних предметів. Наприклад, якщо взяти яблуко: можна написати слово і розбити його по складах (мова), можна порахувати яблука (математика), розповісти вірш про яблука (література) і так далі. Також, завдяки цьому предмету, діти вчаться працювати в групах і розвивають дослідницькі навички.

Передусім новий стандарт пропонує відійти від сталої шкільної формули «знання заради знань» та вчити дітей застосовувати їх у реальному житті.

Попри побоювання батьків у школі залишаться такі звичні предмети, як «Українська мова» та «Математика». Але підхід до їх вивчення зміниться. Так, наприклад, на математиці діти повинні будуть не тільки рахувати в межах 100, а й застосовувати ці знання у різних життєвих ситуаціях: уміти відшукати номер потрібного будинку або місця у кінотеатрі. Для цього у нових начальних програмах передбачено більше часу для позакласних занять, зокрема на свіжому повітрі. На уроках мови та літератури діти працюватимуть не лише з художніми текстами, а й з публіцистикою (газетними та журнальними статтями тощо). За задумом міністерства, висловлюючи своє ставлення до тексту, діти навчаться мислити критично та обґрунтовувати власні думки. Цікаво, що, крім обов’язкових вмінь у читанні та математиці, відтепер у дітей розвиватимуть так звану академічну доброчесність, тобто повагу до чужої інтелектуальної власності. Так, згідно зі стандартом, після 4-го класу дитина повинна вміти дотримуватися правил цитування та посилання на використані джерела.

Освітня програма «Світ чекає крилатих»!

  Науковим керівником проекту «На крилах успіху» є доктор педагогічних наук Анжеліка Цимбалару — головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки АПН України, доктор педагогічних наук. За словами авторів програми, її основною метою є органічна інтеграція навчальних предметів і їх практичного використання.

   Програма складається з шести навчальних предметів замість 12: «Всесвіт», українська мова, англійська мова, математика, фізична культура, арт-технології та ІКТ (інформаційні комп’ютерні технології).

   Як стверджують автори програми, за рахунок інтеграції вдається позбутися дубляжу змісту, а відповідно, і від перевантаження учнів. Навчання проводиться за двома рівнями – базовому і розширеному. Тобто це не поглиблене вивчення предмета, яке дублює навчальний матеріал наступних класів. Цей матеріал розширює знання дитини з тієї теми, яка вивчається на базовому рівні. Кожна школа може вибрати для розширеного вивчення один з предметів. Це може бути математика, українська мова, англійська мова, «Всесвіт» або арт-технології.

   Ще одна особливість програми — дітям не потрібно носити кілька зошитів і книг, тому    що всі заняття проводяться по одному журналу. Сам журнал має свою тематику і розрахований на тиждень навчання, розкриваючи суть кожної теми з різних точок зору. Журнали батьки повинні купити за власні кошти.

   У проекту нещодавно з’явився власний сайт, на якому освітня програма характеризується як та, яка заохочує до пізнавального процесу, зберігає здоров’я дитини, враховує індивідуальні особливості і доступна кожному.

Освітня програма «Росток»

    Вперше принципи, що застосовуються у програмі «Росток», сформулював професор Лев Тарасов, який назвав розроблену ним модель загальної освіти «Екологія і діалектика». Пізніше ідеї Тарасова розвинула педагог з Сум, кандидат педагогічних наук, професор Інституту модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України Тамара Пушкарьова, створивши систему «Росток». І, як обидва вони вважають, школа повинна випускати не просто виконавців, а людей, що бажають і вміють приймати власні рішення і пропонувати власні варіанти. Тому основне завдання даної програми полягає не просто в передачі учням набору готових знань, а в такому розвитку особистості дитини, який дозволив би йому самостійно їх здобувати.

   Програма “Росток” насамперед спрямована на розвиток математичних здібностей учнів. Багато батьків і вчителів відзначають, що займатися за цією програмою варто тим дітям, які цікавляться математикою і мають логічне мислення.

    Базові предмети «Паростка» — математика та природничі науки. Математику вчать по “Зошитах Петерсон”, доопрацьованим Тамарою Пушкарьовою, в яких діти можуть малювати і вирішувати завдання. При цьому вони отримують базові знання і з інших предметів.

   Ще один базовий предмет — «Навколишній світ». Предмет побудований як комплексний, де присутньо трохи біології, хімії та фізики. На думку авторів, інтегративні курси дають можливість відразу ж дати загальну картину світу, а потім вивчати і його деталі.

   Батьки повинні купувати навчальні посібники та зошити в середньому за 1 тис. грн на півріччя. У них є можливість ознайомитися з тим, за що вони віддають гроші, — «Росток» має власний сайт, на якому можна знайти всю необхідну інформацію, в тому числі і прайс.

Освітній науково — педагогічний проєкт «Інтелект України»

У 2006 році команда вчених Харкова на чолі з доктором педагогічних наук Іриною Гавриш запропонувала до впровадження концепцію виховання і навчання обдарованих дітей, яка розроблена на основі як власних напрацювань, так і передових методик. Через свою складність програма “Інтелект України” мала багато ворогів. Зараз вона адаптована і розрахована на розвиток всіх дітей, а не тільки обдарованих, як було задумано спочатку.

     Суть проекту полягає не в насиченні дитини знаннями, а в придбанні їм необхідних навичок роботи з інформацією. У перелік загальношкільних предметів введені нові: «Вчимося разом», на якому діти розвивають пам’ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією; «Еврика», на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над вирішенням складних завдань. Автори стверджують, що завдяки тому, що при розробці та апробації програми проект супроводжували провідні вчені Інституту здоров’я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдається зберігати баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого — втоми, втрати зацікавленості. На уроках використовується багато наочних засобів і відеоматеріалів.

Крім обов’язкових уроків фізичної культури, кілька разів протягом кожного уроку учні беруть участь в музичних паузах з елементами фізичних вправ і танцювальних рухів.

Для навчання дітей за програмою батькам потрібно щомісяця платити за книги, зошити та дидактичний матеріал по 240 грн. «Інтелект України» має власний сайт, але, щоб ознайомитися з програмами і методичними розробками, потрібно попередньо укласти договір з представниками проекту і зареєструватися.